Bramy garażowe, które wybrać?

Bramy garażowe, które wybrać?
Marta Kulawik

Budując garaż jedną z kluczowych decyzji jaką musimy podjąć jest rodzaj bramy, na która się zdecydujemy. Uchylna, segmentowana, rolowana a może tradycyjna rozwieralna. Wybór zależy od zasobności naszego portfela, wielkości podjazdu i osobistych preferencji.

Rodzaje bram garażowych

Dzisiaj na rynku królują dwa rodzaje bram. Są to bramy uchylne i segmentowe. Te pierwsze są tańsze, ale wymagają więcej miejsca na podjeździe przy otwieraniu, natomiast bramy segmentowe posiadają zdecydowanie lepsze parametry izolacyjne. To co wyróżnia te drugie to również pionowe otwieranie co jest szczególnie ważne przy garażach bezpośrednio wychodzących na drogę. Mniej popularnym rozwiązaniem są bramy rolowane, które wymagają montażu kasety, w które zwija się brama i są najdroższym rozwiązaniem. Najmniej popularnymi bramami są tradycyjne bramy rozwieralne, które są coraz mniej dostępne w ofercie największych producentów.

 

CZYTAJ TAKŻE – BUDOWA GARAŻU WOLNOSTOJĄCEGO

 

Jaki wymiary powinien mieć garaż i brama by były wygodne w użytkowaniu

Bez względu na to, który rodzaj bramy garażowej wybierzemy, zawsze trzeba zwrócić uwagę na pewne kwestie, dzięki którym uniknie się dodatkowych kosztów, a przede wszystkim komplikacji podczas montażu. Bardzo ważna jest wysokość nadproża, czyli miejsca od krańca górnego otworu wjazdowego do sufitu garażu, która powinna mieć przynajmniej 210 mm, aby swobodnie można było użytkować bramę i to zarówno ręcznie, jak i z napędem. Równie istotna jest szerokość węgarek, a więc wewnętrznych bocznych przestrzeni od krawędzi otworu wjazdowego do ścian garażu. Szerokość nie mniejsza niż 100 mm pozwoli zastosować dowolny napęd. Chęć zastosowania automatyki do bramy powoduje również, że garaż nie może być krótszy niż 3,3 m. Warto również pamiętać, aby na wysokości prowadnic nie znajdowały się żadne elementy uniemożliwiające instalację prowadzenia bramy.

Aby korzystanie z garażu było wygodne brama musi być szeroka na 2,4 -2,5 metra. Jednak, jeżeli posiadamy duży samochód terenowy lub rodzinny nawet taki wymiar może okazać się niewystarczający. Warto również wziąć pod uwagę podjazd do garażu. Jeżeli wjazd do niego wymaga manewrowania warto wybrać szersze modele. Funkcjonalność bramy to jedno, równie ważna jest estetyka. Na rynku dostępnych jest wiele kolorów i faktur paneli, z których zbudowana jest brama. Ważne by dopasowała się do architektury domu, koloru elewacji i dachówki.

 

CZYTAJ TAKŻE – CZY WARTO KUPIĆ GARAŻ NA WYNAJEM?

 

Automatyka i mechanizmy do bram

Zdecydowana większość kupujących bramy garażowe dokupuje do nich automatykę i mechanizmy pozwalające na sterowanie otwieraniem bramy z poziomu pilota. Powoli takie rozwiązanie staje się standardem, szczególni w garażach zbudowanych w bryle budynku mieszkalnego. Większość producentów wraz z zakupem bram proponuje dedykowane do poszczególnych typów bram mechanizmy do automatycznego otwierania bram.  Ciekawą opcją dodatkową wydaje się możliwość wykorzystania jednego pilota do drzwi garażowych, bramy ogrodzenia oraz włączania i wyłączania światła w garażu. Warto również wyposażyć się w akumulator, który uruchomi naszą bramę w razie braku prądu. Fotokomórka zagwarantuje nam natomiast, że nie uderzymy samochodu. Napędy dostępne są w różnych przedziałach cenowych. Najprostsze kosztują około 500 zł, za te najbardziej zaawansowane technologiczne trzeba zapłacić nawet ponad 2 000 zł. Jedno jest pewne – dzięki nim codzienne użytkowanie bramy garażowej jest naprawdę komfortowe, ciche i płynne.