Wystawiasz nieruchomość na sprzedaż lub chcesz ją wynająć? Pamiętaj, że dla kupującego nie liczą się wyłącznie „suche dane”, takie jak powierzchnia, rodzaj instalacji, wysokość opłat czy nawet lokalizacja. Nie można zapominać o tym, jak duże znaczenie ma pierwsze wrażenie. Chcesz dokonać udanej transakcji? Poświęć nieco czasu na odpowiednią aranżację lokalu.
Przygotowanie nieruchomości do kupna lub wynajmu – dlaczego jest tak ważne?
Może się wydawać, że osoby szukające domu na sprzedaż lub mieszkania do wynajęcia zwracają uwagę wyłącznie na dane dotyczące wysokości opłat, metrażu czy położenia nieruchomości.
Okazuje się jednak, że na szybkość podpisania umowy mają również wpływ inne czynniki. Jednym z nich jest pierwsze wrażenie, które potencjalni kupujący lub najemcy odnoszą po wejściu do lokalu.
O tym, jak duże znaczenie ma odpowiednia aranżacja wnętrza, świadczą badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych już w latach 70. Wynika z nich, że nawet najbardziej atrakcyjne nieruchomości musiały dłużej czekać na kupca, jeśli nie zostały odpowiednio wyeksponowane. Nic w tym dziwnego. Bałagan, przedmioty poprzednich mieszkańców czy nieprzyjemny zapach unoszący się w przedpokoju mogą skutecznie ostudzić zapał potencjalnych kupujących, czy najemców. Przygotowanie nieruchomości do sprzedaży jest zatem niezbędne i na tym właśnie polega home staging.
Home staging – czym dokładnie jest?
Home staging to usługa, która zyskała w ostatnich latach ogromną popularność, choć jest znana już od dawna. Polega na odpowiednim przygotowaniu domu lub mieszkania przed zaprezentowaniem ich potencjalnym nabywcom.
Co istotne, home staging nie przewiduje przeprowadzania gruntownego remontu. Obejmuje kosmetyczne zabiegi, które mają podkreślić atuty nieruchomości i wydobyć jej najbardziej atrakcyjne walory.
Warto również pamiętać, że nie jest to działanie mające na celu ukrycie ewentualnych niedoskonałości (na przykład przysłonięcie zniszczonej ściany meblami czy zakrycie uszkodzonej podłogi dywanem). Home staging nie ma na celu oszukiwania klienta, a jedynie pozwala mu dostrzec zalety mieszkania.
Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży lub wynajmu?
Każda nieruchomość jest nieco inna i wymaga indywidualnego podejścia. Istnieją jednak ogólne zasady, które zawsze się sprawdzają. Zobacz, w jaki sposób profesjonalnie przygotować mieszkanie lub dom do zaprezentowania klientom.
Przywróć porządek
Brzmi banalnie, ale przeglądając oferty mieszkań do wynajęcia lub sprzedaży, można odnieść wrażenie, że ich właściciele często zapominają o tej zasadzie. Zabałaganiony lokal nigdy nie prezentuje się dobrze, nawet jeśli ma ogromny potencjał.
Pierwszym krokiem przed jego prezentacją zawsze powinno być usunięcie wszystkich śmieci, pozostałości po remoncie, uszkodzonych mebli i innych niekorzystnie wyglądających obiektów.
Nawet jeśli jakaś nieruchomość lata świetności ma już za sobą, a ostatnie prace konserwacyjne były wykonywane bardzo dawno, to czysta i pachnąca zrobi lepsze wrażenie na oglądających.
Usuń wyposażenie poprzednich właścicieli
Kolejnym etapem jest usunięcie z pierwszego planu wszelkich elementów wyposażenia poprzednich lokatorów. Szpargały, zdjęcia, wiekowe narzuty na łóżka czy wypłowiałe obrazki być może kiedyś nadawały mieszkaniu przytulności. Zanim zostanie ono wystawione na sprzedaż, powinny jednak z niego zniknąć.
Potencjalni klienci nie będą się dobrze czuli w lokalu, który sprawia wrażenie, jakby nie został opuszczony, a jego właściciel za chwilę wróci, by wygodnie rozsiąść się na (swojej) kanapie.
Nieruchomość wystawiana na sprzedaż powinna mieć neutralny charakter. Nie chodzi o całkowite opróżnienie jej z mebli czy wyposażenia. Przedmioty nie powinny jednak jej przytłaczać, a jedynie stanowić estetyczny dodatek.
Zaaranżuj wnętrze
To właściwie podstawowe zadanie home stagingu. Aranżacja lokalu przeznaczonego do prezentacji powinna nadawać mu przyjemnego charakteru i podkreślać jego potencjał. Tutaj często liczą się szczegóły, takie jak firanki w oknach, poduszki na sofie czy bukiet kwiatów na stole.
Nie można jednak popadać w przesadę. Nie chodzi o udekorowanie każdego fragmentu domu czy mieszkania, a jedynie o nadanie mu „domowego” charakteru. Warto postawić na neutralne kolory i styl – w końcu każdy ma nieco inny gust.
W zakres home stagingu może również wchodzić wykonanie zdjęć i zamieszczenie ogłoszeń w sieci lub w tradycyjnych kanałach. Fotografie powinny być wykonywane w świetle dziennym, bez zaburzających proporcje filtrów i obiektywów typu „rybie oko”.