Budowa garażu wolnostojącego

Budowa garażu wolnostojącego
Marta Kulawik

Wśród właścicieli domów jednorodzinnych sporym powodzeniem cieszą się garaże wolnostojące. Z ich pomocą można w odpowiedni sposób zabezpieczyć samochodów jak i sprzęt sportowy przed kradzieżą czy wpływem warunków atmosferycznych. Jak jednak powinna przebiegać budowa garażu wolnostojącego?

Istotna zmiana przepisów

Przez dłuższy czas w Polsce wedle ustawy o prawie budowlanym z 1994 roku, budowa garażu wolnostojącego wymagała uzyskania oddzielnego pozwolenia. Na całe szczęście w 2015 roku uproszczono przepisy. Nowelizacja ustawy sprawiła, że obecnie naszym jedynym formalnym zadaniem jest zgłoszenie w odpowiednim urzędzie chęci budowy garażu. Przepisy te jednak tyczą się wyłącznie obiektów o powierzchni poniżej 35 m2. Jeśli planujemy znacznie większy garaż, na dwa stanowiska, to w takim wypadku konieczne jest zgłoszenie do urzędu miasta lub starostwa powiatowego naszego projektu garażu wraz z decyzją o warunkach zabudowy, jak i również potwierdzeniem prawa do dysponowania działką budowlaną.

Przepisy budowlane

Oczywiście i w przypadku garażu obowiązują nas odpowiednie przepisy budowlane. Tyczą się one przede wszystkim lokalizacji budynku. Musi się on znajdować co najmniej 3 metry od granicy z sąsiednią działką. Mowa tutaj o garażu, który zostanie do niej zwrócony ścianą. Jeśli przy okazji posiada on drzwi lub okno, odległość ta musi zostać wydłużona do 4 metrów. Istnieje od tego jednak odstępstwo – gdy działka ma szerokość jedynie 16 metrów, odległość od granicy może wynieść tylko 1,5 metra. Przy wymiarach 3 x 5,5 metra garaż może przylegać nawet do ściany sąsiada, jednak warto tutaj dokładnie skonsultować ten fakt z urzędnikami jak i samym sąsiadem.

CZYTAJ TAKŻE – CZY WARTO KUPIĆ GARAŻ NA WYNAJEM?

Przed budową garażu dobrze jest przy okazji sprawdzić zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. To właśnie z nich dowiemy się o maksymalnej możliwej wysokości, rodzaju pokrycia dachowego czy też samego kąta nachylenia.

Odpowiedni projekt

Przed przystąpieniem do budowy garażu, dobrze jest posiadać odpowiedni jego plan. Możemy zatem skorzystać z dwóch opcji: gotowego projektu bądź też specjalnego na zamówienie. Choć ta druga opcja jest co najmniej dwukrotnie droższa, to jednak wydaje się rozsądniejszym rozwiązaniem. Przede wszystkim zyskamy projekt budynku, który stylistycznie, jak i pod względem architektury będzie komponował się z naszym domem. Do tego architekt uwzględni w nim wszystkie nasze potrzeby. W rezultacie otrzymamy garaż dopasowany do samochodu, jak i zapewne z dodatkowym miejscem na narzędzia, rowery, sprzęt ogrodniczy. Przy lokalizacji garażu powinniśmy uwzględnić jak najprostszy i najkrótszy do niego dojazd. Warto przy okazji pomyśleć nad zagospodarowaniem wolnej powierzchni użytkowej, która w przyszłości może zostać zamieniona w podjazd czy utwardzony parking.

Jaki typ garażu?

W naszym kraju największym powodzeniem cieszą się garaże wykonane z blachy bądź też w wersji murowanej. Sporą popularnością cieszą się także modele drewniane. W przypadku blaszanych konstrukcji są one najczęściej dostarczane na gotowe zamówienie. Ich samodzielne wznoszenie nie jest zbyt opłacalne. Blaszane garaże należą do najtańszych i najprostszych konstrukcji.

Znacznie więcej czasu jak i środków będziemy musieli poświęcić na wznoszenie murowanego garażu. To właśnie tutaj przyda nam się gotowy lub zamówiony projekt. Choć nasz budżet osiągnie o wiele większą sumę, to jednak w perspektywie czasu zyskamy solidny obiekt, który będzie służył nam przez lata. Murowany budynek to lepsza ochrona przed włamaniem czy warunkami pogodowymi.

CZYTAJ TAKŻE – CZY WARTO KUPIĆ MIEJSCE PARKINGOWE LUB GARAŻ?

Alternatywą jak i kompromisem może stać się drewniany garaż. Dzięki gotowym konstrukcjom wznoszenie takiego obiektu trwa o wiele krócej, jest tańsze, a przy tym zyskuje on na stylu czy architekturze.

Na jakie koszta należy się nastawić?

Budowa garażu wolnostojącego niestety nie należy do najtańszych. Już samo kupno prostego, blaszanego obiektu to koszt kilku tysięcy złotych. W przypadku murowanej wersji trzeba się nastawić na kilkukrotnie większy wydatek. Konieczne są tu w pierwszej kolejności roboty ziemne, wykonanie ław i ścian fundamentowych, jak i samej podłogi. Do tego dochodzą ściany, więźba dachowa i pokrycie dachowe, sama brama wjazdowa, otynkowanie i malowanie ścian, jak i również wykonanie instalacji elektrycznej, ewentualne ocieplenie budynku. Końcowy koszt może przekroczyć 30 czy 40 tysięcy złotych!

Dobrze zatem jest się zastanowić nad wielkością garażu, jego przeznaczeniem, a także możliwym budżetem. Jak widać, różnice w cenie bywają kolosalne.