Choć województwo śląskie to najbardziej zaludniona część Polski to temu regionowi jeszcze daleko do uzyskania poziomu nasycenia powierzchniami handlowymi na mieszkańca jakie jest w Poznaniu czy Wrocławiu. Przyjrzyjmy się powierzchnią handlowym na Śląsku i perspektywą jego rozwoju.
Powierzchnie handlowe na śląsku
Średnie ilość powierzchni handlowej w metrach kwadratowych na 1000 mieszkańców w województwie śląskim wynosi około 600. Dla porównania w aglomeracji wrocławskiej jest t prawie 950, poznańskiej 900, trójmiejskiej 750 a w Warszawie ponad 600. Jak pokazują te liczby w województwie jest potencjał by powstawały kolejne centra handlowe i retail parki. Patrząc na całe województwa możemy dostrzec trzech głównych liderów centrów handlowych. Na północy jest to Galeria Jurajska zlokalizowana w Częstochowie, na południu Galeria SFERA w Bielsku Białej i perła w koronie śląskich powierzchni handlowych, czyli Silesia City Center w Katowicach. Rok 2018 przyniósł nam dwie nowe realizacje. W Tychach powstał Gemini Park a stolica województwa wzbogaciła się o Galerię Libero. Oprócz nowych dużych centrum handlowych o oddziaływaniu wykraczającym poza miasto, w którym są zlokalizowane widzimy rozwój małych retail parków, których oferta kierowana jest małych społeczności lokalnych poszczególnych dzielnic lub mniejszych miast i miasteczek województwa śląskiego.
Centra handlowa to dzisiaj coś więcej niż tylko powierzchnia handlowa
Od kilku lat dostrzegamy trend w projektowaniu nowych powierzchni handlowych, który tworzy z galerii miejsca spotkań i aktywności dla klientów. Ważnym elementem każdej nowej inwestycji są food courty, pomieszczenia coworkingowe, galeria i przestrzenie dla dzieci. Widać to choćby po Gemini Park Tychy, czy planowanym nowym centrum handlowym budowanym przez grupę IKEA w Zabrzu, które oprócz powierzchni handlowych ma zwierać miejsca do grillowania, uprawiania sportu i wydarzeń kulturalnych.
Powierzchnie handlowe wracają do centrów miasta
Zmienił się również trend w lokalizacji centrów handlowych na śląsku. Na początku XXI, kiedy powstawały pierwsze centa handlowe, lokalizowane były głównie na obrzeżach miast. Często było to spowodowane niechęciom włodarzy miast, którzy chcieli chronić istniejące w centrach miast małe sklepy. Niestety efekt był odwrotny i wyprowadził większość ruchu handlowego do centrów handlowych. Dzięki inwestycjom takim jak Galeria Katowicka czy Agora w Bytomiu śródmieścia na nowo ożyły ściągając ruch i zwiększając obroty również w lokalach handlowych znajdujących w ich pobliżu. Patrząc na nasycenie rynku powierzchniami handlowymi oraz dalszy intensywny rozwój gospodarczy regionu możemy spodziewać dalszego zwiększania ilości powierzchni handlowych w regionie. Wierząc na przewidywania rynkowe sytuacja jaką spotkała Centrum Handlowe King Cross w Sosnowcu, które jako pierwsze w Polsce zamknięto i wyburzono nie spotka raczej innych podobnych obiektów na Śląsku.