Gdzie zgłosić kupno mieszkania?

Gdzie zgłosić kupno mieszkania?
Marta Kulawik

Kupno mieszkania wiąże się ze sporą ilość spraw formalnych, które należy załatwić po dokonaniu transakcji. Chcemy przestawić Wam kilka porad ułatwiających wizyty w urzędach. Chcemy przede wszystkich odpowiedzieć na pytanie, gdzie zgłosić kupno lokalu mieszkalnego. Zostań z nami i poznaj kolejne zagadnienie dotyczące transakcji dokonywanych na rynku obrotu nieruchomościami.

Podatek od czynności cywilno-prawnych

Ustawy dotyczące nabycia nieruchomości są identyczne w przypadku mieszkania oraz domu. Należy zgłosić zakup odpowiednim organom. Jesteśmy zobowiązani uiścić podatek od czynności cywilno-prawnych w wysokości dwóch procent wartości rynkowej nieruchomości. Jest on obliczany podczas wizyty u notariusza i właśnie w jego biurze sporządzą się umowę dotyczącą tej opłaty. Zazwyczaj całą sprawę załatwia biuro notarialne, więc nie musimy samodzielnie rozwiązywać tego problemu.

ZOBACZ OFERTY MIESZKAŃ W KATOWICACH PIOTROWICACH

Gdzie zgłosić kupno mieszkania? – Wizyta w Urzędzie Skarbowym

Po zakupie mieszkania trzeba odbyć wizytę w urzędzie skarbowym w przypadku korzystania z kredytu hipotecznego. Należy podpisać deklarację o ustawienie hipoteki na rzecz banku w przeciągu 14 dni od jej ustanowienia. Podatek ten wynosi 19 złotych przy zabezpieczeniu wierzytelności o nieustalonej wartości lub 0,1 % w przypadku hipoteki zwykłej. Kolejny krok wykonujemy w urzędzie miasta lub gminy właściwym dla lokalizacji nieruchomości. Naszym obowiązkiem jest zgłoszenie nowego właściciela. W tym samym urzędzie możemy złożyć wniosek o meldunek w danym mieście. Ostatni punkt nie jest obowiązkowy. Właściciel nieruchomości nie musi być w niej zameldowany. Do US należy zgłosić również darowiznę pieniężną lub nieruchomości, nawet w przypadku gdy nie jest ona opodatkowana. Na wykonanie tej czynności mam zdecydowanie więcej czasu, bo aż sześciu miesięcy.

 

CZYTAJ TAKŻE – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY ODBIORZE MIESZKANIA Z RYNKU WTÓRNEGO

Pozostałe formalności

Urzędy to nie jedyne instytucje, do których należy się zgłosić po nabyciu nieruchomości. Trzeba dopełnić spraw związanych z umową z zakładem energetycznym oraz gazownią. Umowy należy założyć lub przepisać na nowego właściciela. Nie czekaj z tym na ostatnią chwilę.

Chcesz dokonać pierwszej transakcji na rynku obrotu nieruchomościami i nie wiesz o jakich formalnościach należy pamiętać? Sięgnij po porady, których cyklicznie udzielamy na naszym blogu lub odwiedź biuro nieruchomości Re/Max Gold i poproś o radę agenta nieruchomości.