Kupno mieszkania wiąże się ze sporą ilość spraw formalnych, które należy załatwić po dokonaniu transakcji. Chcemy przestawić Wam kilka porad ułatwiających wizyty w urzędach. Chcemy przede wszystkich odpowiedzieć na pytanie, gdzie zgłosić kupno lokalu mieszkalnego. Zostań z nami i poznaj kolejne zagadnienie dotyczące transakcji dokonywanych na rynku obrotu nieruchomościami.
Podatek od czynności cywilno-prawnych
Ustawy dotyczące nabycia nieruchomości są identyczne w przypadku mieszkania oraz domu. Należy zgłosić zakup odpowiednim organom. Jesteśmy zobowiązani uiścić podatek od czynności cywilno-prawnych w wysokości dwóch procent wartości rynkowej nieruchomości. Jest on obliczany podczas wizyty u notariusza i właśnie w jego biurze sporządzą się umowę dotyczącą tej opłaty. Zazwyczaj całą sprawę załatwia biuro notarialne, więc nie musimy samodzielnie rozwiązywać tego problemu.
ZOBACZ OFERTY MIESZKAŃ W KATOWICACH PIOTROWICACH
Gdzie zgłosić kupno mieszkania? – Wizyta w Urzędzie Skarbowym
Po zakupie mieszkania trzeba odbyć wizytę w urzędzie skarbowym w przypadku korzystania z kredytu hipotecznego. Należy podpisać deklarację o ustawienie hipoteki na rzecz banku w przeciągu 14 dni od jej ustanowienia. Podatek ten wynosi 19 złotych przy zabezpieczeniu wierzytelności o nieustalonej wartości lub 0,1 % w przypadku hipoteki zwykłej. Kolejny krok wykonujemy w urzędzie miasta lub gminy właściwym dla lokalizacji nieruchomości. Naszym obowiązkiem jest zgłoszenie nowego właściciela. W tym samym urzędzie możemy złożyć wniosek o meldunek w danym mieście. Ostatni punkt nie jest obowiązkowy. Właściciel nieruchomości nie musi być w niej zameldowany. Do US należy zgłosić również darowiznę pieniężną lub nieruchomości, nawet w przypadku gdy nie jest ona opodatkowana. Na wykonanie tej czynności mam zdecydowanie więcej czasu, bo aż sześciu miesięcy.
CZYTAJ TAKŻE – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY ODBIORZE MIESZKANIA Z RYNKU WTÓRNEGO
Pozostałe formalności
Urzędy to nie jedyne instytucje, do których należy się zgłosić po nabyciu nieruchomości. Trzeba dopełnić spraw związanych z umową z zakładem energetycznym oraz gazownią. Umowy należy założyć lub przepisać na nowego właściciela. Nie czekaj z tym na ostatnią chwilę.
Chcesz dokonać pierwszej transakcji na rynku obrotu nieruchomościami i nie wiesz o jakich formalnościach należy pamiętać? Sięgnij po porady, których cyklicznie udzielamy na naszym blogu lub odwiedź biuro nieruchomości Re/Max Gold i poproś o radę agenta nieruchomości.